FAQ – Vanliga frågor

Frequently Asked Questions Inget konstigt, bara de vanligaste frågorna, med svar.

Här nedan har vi samlat de vanligaste frågorna med svar. Hittar du inte svaret på din fråga här är du mer än välkommen att kontakta styrelsen.

Brf. Glädjen2 – FAQ

Ja, föreningen har inget emot att man installerar egna maskiner, men tänk på att få det ordentligt gjort, om olyckan är framme är det medlemmens hemförsäkring som gäller.
Det finns 3st platser med plats för 2st lådcyklar vardera på gården. För mopeder har vi 2st platser i entrén mot Lantmannagatan . Samtliga platser är utrustade med en stång för fastlåsning av sin cykel eller moped. Det är inte tillåtet att ställa mopeder eller lådcyklar utanför anvisade områden.
Antingen kan man välja att få en egen syssla att göra vid ett annat tillfälle eller välja att bli debiterad 200kr.
Du hittar fler i facket ovanför de bruna kärlen i sophuset och i cykelförrådet. Tack för att du sopsorterar, det bidrar till en bättre miljö och mindre kostnader för föreningen.
Nej, sopor och återvinningsmaterial hör hemma inuti kärlen. Överfulla kärl leder till nedskräpning och extratömmningar som i sin tur leder till ökade kostnader för föreningen, dvs ökade kostnader för dig. På Nobeltorget finns en utmärkt liten återvinningsstation som man kan nyttja om det är fullt hos oss.
I relaxavdelningen finns det en bastu som är till för alla medlemmar. Relaxen bokas genom att använda bokningstavlan i trappahuset på Lantmannagatan 3B alternativt via www.bokatvattid.se eller appen ”Boka Tvättid”. Självklart städar man efter avslutat bastu-/relaxpass. Koden till hänglåset lämnas ut i samband med bokningen.
Bahnhof är leverantör av bredband och TV. Kontakta dem på telefon 010 – 510 30 19 eller via www.bahnhof.se. Styrelsen kan inte felsöka eller åtgärda ev. problem.
Föreningen har ett abonnemang hos Bahnhof som ger oss en teoretisk maxhastighet på 1000 mbit/s i både ned- och uppladdningshastighet vid kabelanslutning. Den trådlösa hastigheten (wifi/wi-fi) påverkas av vilka typer av enheter som är inkopplade samt vilka ytor och vilka typer av väggar som står mellan routern och din enhet, Det finns ingen garanti för hur snabbt ett trådlöst nätverk ska vara.
Du som medlem kan inte avsluta grundabonnemangen. Föreningen har avtal med Bahnhof gällande Bredband (1000/1000) och Digital TV basutbud. Kostnaden för detta är förmånliga 200 kr i månaden som automatiskt läggs på månadsavgiften. Allt extra du som medlem själv har tecknat kan du självklart avsluta.
Självklart inte. Föreningen har ett grovsoprum som man tillfälligt kan få ställa ner saker i tills man ordnat med egen bortforsling. Det är enbart styrelsen som har tillgång till att öppna grovsoprummet
Du kontaktar SBC, www.sbc.se som är föreningens ekonomiska förvaltare. www.sbc.se | kundtjanst@sbc.se | 0771-722 722
Du kontaktar SBC, www.sbc.se som är föreningens ekonomiska förvaltare. www.sbc.se | kundtjanst@sbc.se | 0771-722 722
Du kontaktar styrelsen via mail eller kontaktformuläret här på hemsidan så ordnar vi det.
Om det gäller sjutillhållarlåset kan du kontakta valfri låssmed eller klackbar. Gäller det cylinderlåset kontaktar du styrelsen via mail eller kontaktformuläret här på hemsidan så ordnar vi det.
Du kontaktar styrelsen via mail eller kontaktformuläret här på hemsidan så ordnar vi det.
Bostadsrättstillägget är en tilläggsförsäkring och den gäller till exempel för egendom som tillhör bostadsrättsföreningen men som du är underhållsskyldig för. Några exempel på det är ytskikt och rördragning i badrummet eller läckage från tvättmaskin eller diskmaskin som skadar bostadsrättsföreningens egendom. Brf. Glädjen 2 har tecknat vi ett kollektivt bostadsrättstillägg som gäller för samtliga lägenheter. Du behöver alltså inte skaffa ett eget tillägg.