FAQ – OLD

  • Jag har tappat min avgifts-avi, eller har övriga frågor kring månadsavgiften, hur gör jag för att få en ny?

Du kontaktar SBC som är föreningens ekonomiska förvaltare.

  • Porttelefon och tag, fantastiska uppfinningar som bidrar till ökad boendekvalitet och trivsel men hur gör jag för att ändra/lägga till nummer eller få en ny tag?

Se avsnittet på hemsidan angående porttelefon

  • Jag har varit jätteduktig på att sopsortera men nu är de små papperspåsarna till matavfall slut!

Du hittar fler i facket ovanför de bruna kärlen i sophuset och i cykelförrådet. Tack för att du sopsorterar, det bidrar till en bättre miljö och mindre kostnader för föreningen.

  • Om det är fullt i sophuset, kan jag då ställa mitt avfall ovanpå eller bredvid kärlen och låta ”någon annan” ta hand om det?

Nej, sopor och återvinningsmaterial hör hemma inuti kärlen. Överfulla kärl leder till nedskräpning och extratömmningar som i sin tur leder till ökade kostnader för föreningen, dvs ökade kostnader för dig.
På Nobeltorget finns en utmärkt liten återvinningsstation som man kan nyttja om det är fullt hos oss.

  • Är det ok att slänga grovsopor i soprummet?

Självklart inte. Föreningen har ett grovsoprum som man tillfälligt kan få ställa ner saker i tills man ordnat med egen bortforsling.  Det är enbart styrelsen som har tillgång till att öppna grovsoprummet

  • Kan jag installera en tvättmaskin i min lägenhet?

Ja, föreningen har inget emot att man installerar egna maskiner, men tänk på att få det ordentligt gjort, om olyckan är framme är det medlemmens hemförsäkring som gäller.

  • Kan jag avsluta mitt abonnemang hos Bahnhof?

Det kan du som medlem inte göra. Föreningen har avtal med Bahnhof gällande Bredband (1000/1000) och Digital TV basutbud. Kostnaden för detta är förmånliga 200 kr i månaden som automatiskt läggs på månadsavgiften.

  • Kan jag som medlem utöka mitt abonnemang hos Bahnhof?

Ja du som enskild medlem kan utöka ditt tv-utbud från Bahnhof. Kontakta dem på telefon 010 – 510 30 19.
För närvarande har föreningen den högsta internethastigheten från Bahnhof.

  • Mitt bredband och/eller digital-tv krånglar, vem kontaktar jag?

Bahnhof är leverantör av bredband och TV. Kontakta dem på telefon 010 – 510 30 19 eller via www.bahnhof.se. Styrelsen kan inte felsöka eller åtgärda ev. problem.

  • Får jag lov att använda bastun?

I relaxavdelningen finns det en bastu som är till för alla medlemmar. Relaxen bokas genom att använda bokningstavlan i trappahuset på Lantmannagatan 3B alternativt via www.bokatvattid.se eller appen ”Boka Tvättid”. Självklart städar man efter avslutat bastu-/relaxpass.
Gymet är också till för att utnyttjas och en nyckel kan kvitteras ut mot en depositionsavgift på 200kr.

  • Jag behöver fler källar- eller vindsförråd.

Kontakta styrelsen med önskemål här.

  • Jag kan inte medverka under den gemensamma städdagen, vad innebär det för mig?

Antingen kan man välja att få en egen syssla att göra vid ett annat tillfälle eller välja att bli debiterad 200kr.

  • Jag är intresserad av styrelsearbete, var anmäler jag mitt intresse?

Medlemmar som engagerar sig välkomnas med öppna armar! Kontakta styrelsen med önskemål och frågor här.
Vid föreningsstämman som hålls i maj varje år väljs styrelsen, kontakta valberedningen om du är intresserad av att vara med.

  • Jag har lådcykel eller moped, var ställer jag dessa? 

Det finns 3st platser med plats för 2st lådcyklar vardera på gården. För mopeder har vi 2st platser i entrén mot Lantmannagatan . Samtliga platser är utrustade med en stång för fastlåsning av sin cykel eller moped. Det är inte tillåtet att ställa mopeder eller lådcyklar utanför anvisade områden.